Ny kunskap om lean och autentiskt ledarskap

Publicerad av den 2 april 2013 i Ledarskap | 0 kommentarer

bild bok lean med hjärta….En nyutkommen bok visade sig långt mer intressant än jag hade tänkt mig. Inte minst eftersom den gav mig helt nya perspektiv på lean i tjänstesektorn men även genom att jag i hög grad känner igen mig i författarnas ledarskapssyn. Boken heter ”Lean med hjärta och kreativitet – om autentiskt ledarskap och kommunikation” och är skriven av Isabel Runebjörk och Monika Wendleby (Ekerlids Förlag 2013).

Boken bygger på författarnas omfattande erfarenhet av arbete med lean inom Migrationsverket och andra myndigheter och organisatorer och jag måste erkänna att den var ganska omvälvande för min egen syn på lean och dess tillämpning inom tjänste- och kunskapsföretag. Liksom många andra delade jag uppfattningen att lean främst är ett industriellt tänkande som visat sig framgångsrikt i produktionsföretag men vars införande i tjänstesektorn främst syftar till effektivitetshöjningar (och kostnadsbesparingar) på bekostnad av medarbetarna. Istället lär jag mig här (och jag hoppas det stämmer!) att lean bygger på respekt för människan, ständiga förbättringar och principerna om den lärande organisationen. Författarna visar på ett trovärdigt sätt hur lean utvecklats från sin industriella miljö och blivit en arbetsmodell som förbättras såväl organisationens kundnytta som medarbetarnas motivation och kompetens. De visar också med all tydlighet hur lean kräver ett nytt ledarskap och definierar det som det autentiska ledarskapet. Ett ledarskap som bottnar i den inre kompassen och övertygelsen, i ”ethos” som Aristotoles kallade det.

För den autentiska ledaren är uppgiften inte längre att styra och kontrollera (det hör till det gamla ledarskapsparadigmet som förlorade i betydelse redan på 1980-talet) utan att entusiasmera utifrån sin egen värdegrund och ge människorna i organisationen omfattande ansvar för att utveckla sin egen arbetssituation. I förlängningen leder tankegången vidare till det autentiska medarbetarskapet och den autentiska organisationen. Boken belyser även vad som menas med lean kommunikation och hur fundamental kommunikationen är när man sätter människan i centrum för hela organisationens verksamhet. En mycket läsvärd bok som jag varmt kan rekommendera. Kanske vänder den också upp-och-ner på en del av dina föreställningar?

Örjan Liebendörfer

Ps. Du har väl inte missat våra kommande frukost- och lunchseminarier?

Den 17 april kan du lyssna till Hillevi Cederberg som talar om ”De sju goda vanorna” på Kulturhuset i Ytterjärna och den 24 april till Mats Oldin på Saltå Salong på Södermalm som ger dig möjligheten att lära känna U Teorin utvecklad av Otto Scharmer. Nytt är också ett lunchseminarium med Philip Bäckmo den 3 maj under rubriken ”Samarbetets svåra konst”. Läs mer och anmäl dig här!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>